Menu Close

Så enkelt kan du sette opp din egen nettbutikk

I forbindelse med en eksamen, opprettet jeg og to medstudenter en fullt fungerende nettbutikk. Dette fikk vi en måned på å gjennomføre, noe som først virket umulig. Men det er mye enklere enn du tror! Og hvis jeg kan få det til, og det uten noen betydelig forkunnskap, kan du det også. Uansett om du jobber for en bedrift som ønsker en sterkere tilstedeværelse på nett, eller har en gründer i magen – les videre for å se hvor enkelt det er.

Foreleseren min i e-handel, Karl Philip Lund fra INEVO, har et motto som er et godt utgangspunkt for det du nå skal gjøre: «Velg en retning og implementer som et helvete». For i denne prosessen kan du faktisk gjøre alt selv. Det jeg presenterer her er en slags «e-varehandel for dummies», hvor det eneste du trenger er en laptop og en idé. Du må også bestemme deg for å ikke gi opp dersom det dukker opp noe du syns er utfordrende. Din beste venn i en slik prosess er Google. Her finner du svar på det meste, og dersom du ikke finner det du leter etter kan du selvfølgelig spørre meg i kommentarfeltet.

Sliter du med gjennomføringskraft, kan jeg anbefale deg å benytte OKR, et effektivt system for gjennomføring. Dette kan du lese om på bloggen til min medstudent Oliver, eller hos INEVO.

I dette innlegget vil du lære å:

  1. Velge en plattform
  2. Skaffe et eget domene
  3. Designe nettbutikken ved hjelp av et gratis tema
  4. Implementere betalingsløsninger
  5. Markedsføre nettbutikken gjennom e-postmarkedsføring

I løpet av prosessen med å sette opp nettbutikken vil du nok også lære at innstilling er viktigere enn kompetanse.

Til sist vil jeg komme med noen råd om hva du kan gjøre for å forbedre funksjonaliteten på nettbutikken har satt opp.

1.Hvilken plattform bør du velge?

Det finnes en rekke ulike plattformer å velge mellom når du skal starte nettbutikk. Noen er dyrere enn andre, og det kan derfor være lurt å sjekke prisene på de ulike alternativene slik som Shopify, Magento og Wix. Dersom du har en WordPress-side kan du installere WooCommerce, som er en plug-in til WordPress som legger til en nettbutikk på nettsiden din. Gjennom kurset i e-varehandel anbefalte de fleste gjesteforeleserne våre, som for øvrig er noen av de beste i bransjen på netthandel, Shopify. Av denne grunn benyttet vi denne plattformen på vårt eksamensprosjekt.

Skjermbilde fra Shopify.com

Shopify var overraskende brukervennlig og enkelt å bruke, og jeg vil absolutt anbefale det for dere som ikke har så mye forkunnskaper. Også her vil du ha et forsprang om du har kjennskap til WordPress. Det er nemlig en del likheter mellom det å sette opp en blogg og det å sette opp en nettbutikk.

Dersom du velger Shopify, kan du starte en 14-dagers gratis prøvetid her. Dette gir deg muligheten til å teste ut plattformen og enkelt bytte til en annen hvis du ønsker det. Anbefales hvis du skal gjøre mye av arbeidet selv! Etter prøveperioden er prisen på den rimeligste planen 29 dollar.

2. Slik skaffer du domene

Dersom du ønsker en profesjonell nettbutikk, bør du kjøpe et domene slik at du slipper å ha en url som inneholder navnet ditt etterfulgt av «myshopify.com». Domene kan kjøpes en rekke steder, så dette kan du lett Google deg frem til. Selv brukte vi Webhuset, som har fungert uten problemer.

Når du har opprettet domenet, tar det et par dager før dette kan kobles til Shopify. Du må følge med på mailen din disse dagene, for her vil du motta blant annet en egenerklæring du er nødt til å signere for at domenet skal settes opp. Etter dette er gjort må du også regne med 24 timer før domenetnavnet er synlig på nett. Med andre ord er det lurt å gjøre dette tidlig i prosessen. Prisen på domener varierer, men er du heldig, kan du få en tilbudspris slik vi fikk. For første året betalte vi 7 kr for domenet.

Skjermbilde fra Webhuset.no

Når du har opprettet domenet, kan du enkelt koble dette til din Shopify. På dashbordet til admin-siden på din Shopify (siden som dukker opp når du logger deg inn), vil du umiddelbart få muligheten til å legge til et domene under «Add domain». Dette er en enkel prosess, der Shopify forklarer deg steg for steg hva du må gjøre.

Shopifys admin-side

Jeg har her tatt utgangspunkt i at du har en bedrift, og derfor også en bedriftsmail. Har du ikke dette, kan du sette opp dette der du kjøper domenet. Ved hjelp av Webhusets veiledninger for epost, satte vi enkelt opp kontoer for alle de ansatte samt en felles mail for bruk til eksempelvis administrering av betalingsløsninger, Facebook-konto og liknende. Alternativt kan du opprette bedriftskontoer hos eksempelvis Gmail eller Outlook.

Uansett anbefaler jeg deg å opprette en egen kundeservicemail som er tilknyttet nettbutikken din slik at du gjør det lett for potensielle kunder å kontakte deg selv før lansering.

3. Design nettbutikken din

Her vil jeg gå gjennom det mest nødvendige for å sette opp en nettbutikk i Shopify. Du kan holde det nokså enkelt, men noen valg er du nødt til å ta. Et av disse er hvilket tema du ønsker på nettbutikken. Shopifys «themes» fungerer på samme måten som temaer fungerer for blogger på eksempelvis WordPress.

Et tema er en mal for hvordan nettbutikken skal se ut, som du kan tilpasse etter egne ønsker eller bruke som det er. Temaet velger du på admin-siden ved å gå inn på menyen til venstre og klikke på «Online Store» og videre på «Themes». Her har du et nærmest uendelig utvalg å ta av, men pass på å filtrere utvalget på «free» dersom du ikke ønsker å betale for tema. Vi valgte å bruke temaet som butikken din får automatisk ved opprettelse av Shopify. Dette temaet (Debut) er lett å tilpasse og bruke dersom du ikke har noen kunnskap om koding. Fordi temaet bestemmer utseende på nettbutikken din, må du rett og slett prøve deg frem. Det gjør du ved å besøke Shopify Theme Store og trykk Add på de du liker. Når du har lagt til temaene, kan du forhåndsvise nettbutikken ved å trykke på «preview».

Utseende redigeres i Customize

Når du har valgt et tema er neste steg å tilpasse dette. Før du går videre vil jeg minne deg på å alltid trykke «save» når du kan slik at du ikke mister endringene du gjør underveis.

Tilpassing av temaet gjøres ved å trykke på «Customize» ved siden av ditt valgte tema. Dette åpner en ny fane der du kan tilpasse de ulike sidene på nettbutikken, som vist på bildet nedenfor.

Skjermbilde inne på vår nettbutikks Customize

En kort forklaring på hvordan du navigerer Customize:

  • Home page: Her velger du hvilken side på nettbutikken du vil tilpasse. Det vil være naturlig å begynne med forsiden.
  • Ikonene øverst i midten (i den røde sirkelen): Her kan du se hvordan nettbutikken din ser ut på desktop (pc/mac), mobil og i fullskjerm.
  • Sections: I menyen til venstre i Customize bygger du hver enkelt side. De endringene du gjør her vil kun anvendes på den valgte siden du tilpasser (her forsiden).
  • Theme Settings: Til høyre for sections finner du temaets innstillinger. Endringer på disse vil påvirke utseende på alle sidene på nettbutikken. Det er her du velger fargebruk, fonter og liknende.

Header: Øverst på siden din finner du det som kalles Header (markert i blå boks). Det er her du trykker deg inn for å legge inn logo og meny. Her kan du også legge til en announcement bar (også kalt top bar) med informasjon som du ønsker skal være synlig for kunden umiddelbart, eksempelvis dine unike selling points (USP). Vi valgte her å legge inn en top bar med rosa farge for å fange kundens oppmerksomhet.

Sections: Siden din er delt opp i såkalte sections. Dette er et utvalg elementer du kan sette sammen som du vil. Her kan du legge til alt fra tekst, bilder, slideshows og videoer i den rekkefølgen du ønsker. Se gjerne på andre nettbutikker innen samme bransje før du prøver deg frem.

Footer: Den nederste delen av siden din kalles footer. Her kan du legge inn sider du ønsker å gjøre lett tilgjengelig for kunden (vilkår og betingelser, kontakt oss og liknende), link til sosiale medier og gjerne også en sign up for nyhetsbrev. Trykk på «Add content» for å legge til elementer.

Menyer redigeres i Shopify

En god nettbutikk er brukervennlig. Dette innebærer at det er lett for kunden å finne frem. I temaet vil du automatisk få en søkefunksjon i headeren, men dersom du ønsker en meny, må du lage denne selv. For å opprette en meny i headeren må du først ha opprettet kategorier, såkalte «collections». Dette gjør du i Shopify – Collections – Create Collection. Disse kategoriene vil være det første kunden ser, og bør derfor tydelig vise hva du selger. Husk at du senere kan legge til underkategorier under hver enkelt kategori.

Her oppretter og redigerer du menyer

Menyene på nettbutikken plasseres typisk i headeren og i footeren. Begge disse menyene kan redigeres på din admin-side i Shopify under Online Store – Navigation (se bildet). Menyen i header med eksempelvis ulike produktkategorier kalles «Main menu». Her klikker du på «Add menu item» for å legge til kategorier i menyene. Videre kan du legge til underkategorier i en «drop down menu». Denne menyen vil dukke opp når du trykker på en kategori i menyen i headeren.

Har du vanskeligheter med å få det til? Se denne Youtube videoen.

Menyen i footer kalles «Footer menu». Her er det naturlig å legge til sider som vilkår og betingelser, om oss og kontakt oss. Et tips for å raskt opprette sider for vilkår og betingelser er å ta utgangspunkt i templates (maler) lagd av Shopify. Disse finner du under Settings – Legal på din admin-side.

Neste steg vil være å legge inn produkter. Dette er veldig rett frem, derfor vil jeg ikke gå nærmere inn på dette. Se Products – Add products.

4. Slik implementerer du betalingsløsninger

Skal du ha en nettbutikk, må du ha mulighet for å gjennomføre betalinger. Dette administrerer du i Settings – Payment Providers. Vi valgte å implementere Stripe, som gjør det mulig å betale med kort. Opprettelse av konto i Stripe er raskt og enkelt, og lagd for å fungere optimalt på Shopifys plattform. Her kan du også legge til andre betalingsmetoder, slik som PayPal, Klarna og QuickPay. 8 prosent av kunder forlater handlekurven fordi de ikke finner ønsket betalingsløsning, og preferert løsning kan variere fra kunde til kunde. Det er derfor viktig å tilby nok alternativer.

5. Enkel og effektiv e-postmarkedsføring

For å drive e-postmarkedsføring må du på en eller annen måte samle inn en e-postliste. Å fokusere på å vokse denne listen er noe jeg anbefaler på det sterkeste. E-postmarkedsføring har høyest dokumentert effekt, med en ROI på 44 (tall fra Markedsføringspodden). Dette skyldes at kundene som er meldt på dine nyhetsbrev allerede er varme. De er interessert i det du selger og veien til et salg er derfor kort.

Du kan samle inn e-poster gjennom pop-ups i nettbutikken, eller allerede før lansering dersom du oppretter en midlertidig «coming soon» landingsside. Denne kan du enkelt sette opp i customize. Det er lurt å gi kunden et insentiv til å melde seg på ved å eksempelvis gi en rabatt ved innmelding.

Skjermbilde fra Mailchimp.com

Det første du må gjøre er å velge et verktøy. Her har du mange tilbydere å velge mellom. Jeg vil anbefale deg å velge et gratis verktøy, rett og slett fordi de mer enn er gode nok.

Dersom du bruker Shopify kan du installere appen Mailchimp i Shopifys Appstore. Dette er et gratis verktøy som fungerer på alle plattformer, og er enkelt å implementere. Dette verktøyet sørger for at mailen kommen frem uten andre mottakeres informasjon, noe som er nødvendig for å beskytte kundenes personvern. Mailchimp tilbyr også muligheter for å personalisere e-postene, noe som virker relasjonsbyggende for kunden. Gå til Mailchimp for å komme i gang.   

Husk! E-postmarkedsføring er mer enn nyhetsbrev. Du kan sende ut tilbudsmail, invitasjon til arrangementer eller kunngjøringer om eksempelvis åpning av nye fysiske butikker. E-poster kan også benyttes for å følge opp kunden i kjøpsprosessen. Et eksempel på dette er Abandoned Cart e-poster, som automatisk sendes til kunder som har lagt noe i handlekurven uten å fullføre kjøpet. Dette kan du sette opp i Mailchimp, men Abandoned Cart e-poster kan også enkelt aktiveres og redigeres i Shopify under Settings – Notifications – Abandoned Checkout.

I Mailchimp kan du også sette opp «double open», en funksjon som gjør at en mail blir sendt på nytt ved et senere tidspunkt dersom mottakeren ikke har åpnet mailen.

Noen tips for å nå frem med e-postmarkedsføring er å skrive gode emnefelt, sørge for at forhåndsvisningen av teksten viser relevant innhold, og at e-posten innholder en call-to action. Hør på Markedsføringspoddens episode om e-postmarkedsføring for flere tips.

Noen siste tips

Shopify – Apps: Her kan du legge til ekstra funksjoner på nettbutikken

Hvis du vil ta nettbutikken din til neste nivå, vil jeg anbefale deg å implementere noen apper for å forbedre funksjonalitet og kundens opplevelse. Besøk gjerne Shopifys App Store for å se hvilke apper de anbefaler. Vi valgte å implementere følgende:

  • Product Reviews: Dette er Shopifys egen app for kundeanmeldelser. Rating og anmeldelse av produkter skaper trygghet for kunden, og reduserer usikkerheten knyttet til kjøp. Vi har også valgt å legge til Ali Reviews da vi driver med droppshipping gjennom AliExpress.
  • Also Bought: denne appen foreslår andre produkter kunden kan være interessert i når de er inne på en produktside, basert på data fra andre kunder. Dette er en enkel måte å implementere anbefalingsalgorimer som kan bidra til mersalg.
  • Frequently Bought Together: dette er en app som ved hjelp av en anbefalingsalgoritme kommer med forslag til produkter kunden kan kjøpe sammen med produktet de ser på.
  • Live Search: denne appen kommer med forslag når kunden søker etter produkter på nettbutikken. Her finnes det mange alternativer, og dersom du har mulighet vil jeg anbefale deg å betale for en søkeapp som er noe bedre enn denne.

Dersom du ved hjelp av denne veiledningen har klart å sette opp din egen nettbutikk: Gratulerer!

Lurer du på om nettbutikken du har opprettet er god nok? Følg med på bloggen, et innlegg om ti viktige kriterier for en god nettbutikk er rett rundt hjørnet.

Posted in Uncategorized

Related Posts

15 Comments

  1. Pingback:Hvordan knytte et eksisterende domene til din Shopify butikk – Veronica Borg

  2. Pingback:Hvordan knytte et eksisterende domene til din Shopify butikk | DIG2100 (2102)

  3. Pingback:Livisswim.no – Fra ide til lansering – Helene Zeylon

  4. Pingback:Livisswim.no – Fra ide til lansering | DIG2100 (2102)

  5. Pingback:Stegene som må tas for en vellykket nettbutikk – Nhu Ha Nguyen

  6. Pingback:Stegene som må tas for en vellykket nettbutikk | DIG2100 (2102)

  7. Pingback:Nettbutikk på 1-2-3 – Emeline Braatlund Larsen – en faglig blogg om digital markedsføring

  8. Pingback:Nettbutikk på 1-2-3 | DIG2100 (2102)

  9. Pingback:Jeg satt opp en velfungerende nettbutikk – Mine tanker rundt dette | DIG2100 (2102)

Leave a Reply to Anders Mamen Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *